Powered By Blogger

dimecres, 21 de setembre del 2011

Els materials i la web

En un moment on tot es fa a l'ordinador o a la pissarra digital, el professorat s'enfronta amb les seves limitacions en coneixements d'aplicacions  informàtiques i amb la inexistència de materials a la xarxa. Ningú ha tingut gaire temps per a posar-se al dia en les noves tecnologies, alguns tampoc n'han tingut gaires ganes, però tothom es troba sempre amb el mateix problema.
Ara ja no n'hi ha prou amb el correu electrònic, el xat, el Powert Point, el Word i l'Excel. Ara també fa falta Facebook, Twiter i qualsevol altra cosa que es posi de moda. I ho dic així perquè no crec que valgui la pena perdre gaire temps en alguns programes d'ús didàctic dubtós, que no sembla que hagin de durar gaire o que es poden fàcilment substituir per altres  programes més versàtils. Google ara presenta "Quedades", una mena de videoconferència per a nou persones a l'hora.
Dic això perqué no deix de ser un contrasentit dir a l'alumnat a clase que mirin les activitats el nostre bloc, Wiki o web de Google, i que trametin els treballs per correu electrònic en format Word o PDF o que els pengin a la seva web quan continuem fent moltes activitats i molts exàmens en format clàssic, és a dir, amb el paper i el bolígraf, i tot perquè no en sabem més. Tirant llarg, alguns docents busquen activitats a la xarxa, però la majoria són materials de suport per a fer activitats perquè el plat fort de les activitats s'acostuma a seguir fent en format clàssic o pel cap alt en Word. Quan volen fer una activitat que no troben a Internet han de recórrer al paper, al llapis i al bolígraf tradicional. I és que a la xarxa també hi ha moltes mancances. Tot va molt de pressa, fins i tot per a Internet.
Ara mateix, semblen més importants els coneixements informàtics que el domini dels continguts, perquè si els continguts ja són a Internet, el dia que també hi hagi activitats interactives autocorrectives i els exàmens també estiguin penjats a la xarxa, el professorat potser només limitarà la seva actuació a l'assistència tècnica d'ordinadors i programes.
De tota manera, cal que els professors siguin capaços de fer les seves pròpies activitats lúdiques, atractives, interactives, autocorrectives, significatives i en consonància amb els objectius del curs a la xarxa o per a ser penjades a la xarxa , si no, ens limitarem a buscar durant hores i hores allò que fan els altres i que possiblement no s'ajustarà ni a les nostres necessitats ni  a la dels alumnes.
A magisteri, algun il·luminat a previst això i ara també ensenyen el programa gratuït Clic que està fet en llengüatge javascript i html i no requereix pràcticament cap coneixement de programació. Aquest programa permet fer activitats atractives, lúdiques, significatives i autocorrectives molt decents. Això sí, hi ha uns models predeterminats i no se'n poden fer de diferents mentre els programadors no en posin de nous. Té l'avantatge que no cal connectar-se a la xarxa per a fer les activitats o per a resoldre-les. Crec que seria bo que qui coneix el programa ens en fes cinc cèntims a classe perquè així podríem sortir de la rutina del paper, el llapis o el bolígraf i col·laborar així a fer una educació més sostenible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada