Powered By Blogger

dijous, 14 de juliol del 2011

Educació disruptiva. Reflexió sobre el vídeo

Si voleu veure el vídeo de l'entrevista cliqueu aquí
   He hagut de buscar al diccionari que volia dir exactament la paraula disrupció i crec que finalment he entès el trasfons de l'entrevista. En realitat es refereix a la irrupció brusca d'informació a la que té accés actualment l'alumnat a través de les noves tecnologies (bàsicament ordinador i Internet). Abans, fins no fa gaire temps, una petita part d'aquesta informació només era accessible a través dels llibres (biblioteques públiques o dels mateixos centres) i dels docents.
   En aquest nou context, sembla aparentment que el model d'escola o d'universitat tradicional i els docents hagin perdut el monopoli sobre l'accés i la distribució a certs tipus de coneixement i que tothom s'hagi de replantejar els estils de docència i les polítiques educatives en tots els àmbits.
   Evidentment, a ningú se li escapa que tots els models educatius tenen defectes, mancances i que són millorables. No hi ha dubte que les noves tecnologies han revolucionat els estils de docència,  però no sembla assenyat que reduïm les funcions dels centres docents a la simple distribució i accés a la informació i  comparar-los amb els antics monestirs o comparar Internet amb la invenció de la impremta.
    De fet l'única cosa que ha canviat en realitat és el temps i la forma d'accés a una gran quantitat d'informació que ja era, gairebé tota, d'una forma més ràpida o més lenta, al nostre abast. Així, el que teníem fins ara era la informació que es considerava necessària per a aconseguir els objectius de la nostra política educativa. ¿Més informació i menys temps d'accés implica necessàriament un canvi de funcions i d'objectius de tots els agents educatius?
   El que està clar que no s'ha multiplicat exponencialment és la capacitat de lectura dels essers humans i la motivació per a aprendre o assistir als centres docents. Probablement els ordinadors i Internet el que estan provocant és una deserció de les aules perquè a pesar de totes les noves tecnologies que s'estan incorporant a la docència (ordinadors, pissarres electròniques, projectors, programes, etc.) el fracàs escolar continua augmentant.
   No podem oblidar que aquesta informació ja està disponible a l'ordinador de casa i que molts alumnes es diverteixen amb els jocs interactius, però el que no fan, la gran majoria, és usar l'ordinador amb finalitats formatives. Es probable que sigui necessari un canvi de model educatiu, però els culpables, en la nostra opinió,  no seran ni Internet ni Google.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada